DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 14.08.2017 11:35:44 

Martin HO (Ing. Václav Martinovský)

Normy NEM...

K problematice minimálního poloměru

Na tuto problematiku lze exaktně nahlížet očima norem MOROP 111 a MOROP 103.

Obě normy dělí vozidla s otočnými podvozky dle délky skříně do skupin A  , B, C.

Skupina vozidel

A

B

C

Délka vozové skříně

230 (167)

278 (202)

313 (227)

                                                                                                                                 Hodnoty v mm  pro HO (TT)

Norma MOROP 111

stanovuje minimální poloměr pro

Skupina vozidel

 

A

B

C

Minimální  poloměr

 

22 G

25 G

30 G

Doporučený

vedlejší koleje na nádraží

25 G

30 G

35 G

minimální

hlavní koleje na nádraží a vedlejší tratě

30G

35 G

40 G

poloměr

hlavní koleje na hlavních tratích

35 G

40 G

45 G

                                                                                                                                               (kde G = rozchod v mm)

Norma MOROP 103

se na problematiku kolejových radiusů dívá dle velikosti maximálního bočního vychýlení obrysu

a stanovuje minimální poloměr a maximální  boční vychýlení karoserie oblouku z něhož lze odvodit  poloměr příslušný minimálnímu vychýlení :

 Skupina vozidel

A

B

C

Minimální poloměr

325 (250)

350 (275)

400 (300)

-„- při zachování minimálního vychýlení

325 (250)

450 (325)

600(400)

                                                                                                                                                                                             / mm/

Pro dvouosá vozidla s pevnými podvozky  pak pouze zmiňuje minimální poloměr podmínkou max.odchýlení spojnice  okolků a tečny k oblouku koleje do 12 úhlových stupňů .

 

 

Epochy Česká republika (Československo) dle normy MOROP NEM 805 CZ

I. Epocha (do roku 1921)
I.a I.b I.c I.d I.e
1837 - 1858 1858 - 1880 1880 - 1891 1891 - 1913 1913 - 1921
II. Epocha (1921 - 45)
II.a II.b II.c
1921 - 28 1928 - 39  1939 - 45
III. Epocha (1945 -68)
III.a III.b III.c
1945 - 55 1950 - 55 1958 - 68)
IV. Epocha
IV.a IV.b IV.c
1968 - 92 1975 - 85 1985 - 92
V. epocha ( od roku 1993)

Některé důležité momenty jednotlivých epoch:

I. epocha :

- dokončení souvislé železniční sítě

- 1858 poslední reprivatizace drah

- 1882 vznik velké státní železniční sítě (K.k.St. B.)

- nahražení oddílových (cupé) vagonů osobními vozy se střední či postranní chodbičkou

II. epocha :

- zestátnění Buštehradské dráhy

- elektrifikace pražského železničního uzlu

- vývoj motorových vozů

- přeznačení na ČSD

- začátek českých konstrukcí parních lokomotiv (365.0)

- zavedení červenohnědého nátěru nákladních vozů

- zavedení žluté barvy do signalizace

III. epocha :

- společný provoz všech trakcí

- úspěšné zavedení světelné signalizace

- v provozu velké množství vozidel cizího původu

- produkce poisledních parních lokomotiv

- zavedení rudých hvězd na hnací vozidla

- masový nástup nových trakcí

- přeznačení osobních vozů

- zavedení střídavé trakce

IV. epocha :

- ukončení parního provozu na hlavních tratích

- elektrifikace hlavních tratí

- v rámci "Normalizace" odstranění rudých hvězd

- značení vozů dle UIC

- přechod parní trakce na vedlejší tratě

- po srpnu 1968 opětné zavedení rudých hvězd

- úplné ukončení parního provozu

- nahrazení M 131.1  M 152,0

- signalizace AŽD

- od roku 1989 odstranění komunistických symbolů

V. epocha :

- rozdělení Československa

- přeznačení na ČD

- provoz EC a IC

- uvolnění barevných nátěrů vozidel

- graffiti vozidel a železničních budov a zařízení

- nové barevné nátěry hnacích vozidel (včetně žlutých pruhů)

 

Doporučené minimální osové vzdálenosti kolejí dle MOROP NEM 112 (v přímém směru)

 

velikost

N

TT

HO

Na širé trati

25

34

46

V nádraží

28

30

52

Z praxe :

Sypaná nástupiště v menších nádražích na mých kolejištích : 70 (65) mm

 

V obloucích je nutno vzdálenost tuto vzdálenost příslušně zvětšit ( viz tabulka na straně 2 normy) - 

www.morop.org/de/normes/nem_112_d.pdf