Normy NEM... 
K problematice minimálního poloměru
Na tuto problematiku lze exaktně nahlížet očima norem MOROP 111 a MOROP 103. 
Obě normy dělí vozidla s otočnými podvozky dle délky skříně do skupin A  , B, C.
| Skupina vozidel | A | B | C | 
| Délka vozové skříně | 230 (167) | 278 (202) | 313 (227) | 
                                                                                                                                 Hodnoty v mm  pro HO (TT)
Norma MOROP 111
stanovuje minimální poloměr pro 
| Skupina vozidel |   | A | B | C | 
| Minimální  poloměr |   | 22 G | 25 G | 30 G | 
| Doporučený  | vedlejší koleje na nádraží | 25 G | 30 G | 35 G | 
| minimální | hlavní koleje na nádraží a vedlejší tratě | 30G | 35 G | 40 G | 
| poloměr | hlavní koleje na hlavních tratích | 35 G | 40 G | 45 G | 
                                                                                                                                               (kde G = rozchod v mm)
Norma MOROP 103
se na problematiku kolejových radiusů dívá dle velikosti maximálního bočního vychýlení obrysu 
a stanovuje minimální poloměr a maximální  boční vychýlení karoserie oblouku z něhož lze odvodit  poloměr příslušný minimálnímu vychýlení :
|  Skupina vozidel | A | B | C | 
| Minimální poloměr | 325 (250) | 350 (275) | 400 (300) | 
| -„- při zachování minimálního vychýlení | 325 (250) | 450 (325) | 600(400) | 
                                                                                                                                                                                             / mm/
Pro dvouosá vozidla s pevnými podvozky  pak pouze zmiňuje minimální poloměr podmínkou max.odchýlení spojnice  okolků a tečny k oblouku koleje do 12 úhlových stupňů .
 
 
Epochy Česká republika (Československo) dle normy MOROP NEM 805 CZ
|  | 
|  |  |  |  |  | 
|  | I. Epocha (do roku 1921) |  | 
| I.a | I.b | I.c | I.d | I.e | 
| 1837 - 1858 | 1858 - 1880 | 1880 - 1891 | 1891 - 1913 | 1913 - 1921 | 
|  |  |  |  |  | 
|  | II. Epocha (1921 - 45) |  |  | 
|  | II.a | II.b | II.c |  | 
|  | 1921 - 28 | 1928 - 39 | 1939 - 45 |  | 
|  |  |  |  |  | 
|  | III. Epocha (1945 -68) |  |  | 
|  | III.a | III.b | III.c |  | 
|  | 1945 - 55 | 1950 - 55 | 1958 - 68) |  | 
|  |  |  |  |  | 
|  | IV. Epocha |  |  |  | 
|  | IV.a | IV.b | IV.c |  | 
|  | 1968 - 92 | 1975 - 85 | 1985 - 92 |  | 
|  |  |  |  |  | 
|  | V. epocha ( od roku 1993) |  | 
Některé důležité momenty jednotlivých epoch:
I. epocha :
- dokončení souvislé železniční sítě
- 1858 poslední reprivatizace drah
- 1882 vznik velké státní železniční sítě (K.k.St. B.)
- nahražení oddílových (cupé) vagonů osobními vozy se střední či postranní chodbičkou
II. epocha :
- zestátnění Buštehradské dráhy
- elektrifikace pražského železničního uzlu
- vývoj motorových vozů
- přeznačení na ČSD
- začátek českých konstrukcí parních lokomotiv (365.0)
- zavedení červenohnědého nátěru nákladních vozů
- zavedení žluté barvy do signalizace
III. epocha :
- společný provoz všech trakcí
- úspěšné zavedení světelné signalizace
- v provozu velké množství vozidel cizího původu
- produkce poisledních parních lokomotiv
- zavedení rudých hvězd na hnací vozidla
- masový nástup nových trakcí
- přeznačení osobních vozů
- zavedení střídavé trakce
IV. epocha :
- ukončení parního provozu na hlavních tratích
- elektrifikace hlavních tratí
- v rámci "Normalizace" odstranění rudých hvězd
- značení vozů dle UIC
- přechod parní trakce na vedlejší tratě
- po srpnu 1968 opětné zavedení rudých hvězd
- úplné ukončení parního provozu
- nahrazení M 131.1  M 152,0
- signalizace AŽD
- od roku 1989 odstranění komunistických symbolů
V. epocha :
- rozdělení Československa
- přeznačení na ČD
- provoz EC a IC
- uvolnění barevných nátěrů vozidel
- graffiti vozidel a železničních budov a zařízení
- nové barevné nátěry hnacích vozidel (včetně žlutých pruhů)
 
Doporučené minimální osové vzdálenosti kolejí dle MOROP NEM 112 (v přímém směru)
 
| velikost | N | TT | HO | 
| Na širé trati | 25 | 34 | 46 | 
| V nádraží | 28 | 30 | 52 | 
Z praxe :
Sypaná nástupiště v menších nádražích na mých kolejištích : 70 (65) mm
 
V obloucích je nutno vzdálenost tuto vzdálenost příslušně zvětšit ( viz tabulka na straně 2 normy) - 
www.morop.org/de/normes/nem_112_d.pdf